Effect van massage

 

  • Vermindert het cortisol niveau (het hormoon dat vrijkomt bij stress).
  • Je lichaam maakt meer lymfocyten aan (dit zorgt voor een beter immuunsysteem.
  • Massage heeft effect op de activiteit van een aantal genen die direct de ontsteking van spieren remmen – hetzelfde resultaat dat je krijgt bij het innemen van aspirine of ibuprofen – en herstelt de spier sneller van inspanning.
  • Onlangs ontdekten de Nobelprijswinnaars dat ziekte wordt veroorzaakt als een cel informatie aan een andere cel in ons lichaam niet op het juiste moment en op de juiste plaats kan doorgeven. Dit is duidelijk zichtbaar bij Alzheimer, diabetes, Parkinson en immuunziektes. Als je je bloedcirculatie verbetert door het krijgen van massage, kan je deze ziektes voorkomen. Een goede bloedcirculatie is het geheim van een goede gezondheid.
  • Massage verlicht spanning en stress.
  • Massage maakt weefselverklevingen los.
  • Massage vergroot jouw bewegingsbereik.
  • Massage voorkomt en behandelt kleine weefselschade.
  • En je voelt je er gewoon beter door.

Bij welke situaties kan een massage ondersteunend werken?

  • Bij last van pijn of stijfheid in spieren of gewrichten.
  • Als je last hebt van stress, spanningen, vermoeidheid, onrust, slapeloosheid of misschien inmiddels wel een  burn-out.
  • Lichamelijke klachten die elke keer weer terugkomen.
  • Als je het gevoel hebt dat je het contact met je lijf bent kwijtgeraakt of net andersom, als je het gevoel bent kwijtgeraakt.
  • Je komt maar niet tot rust. Er blijft voor jouw gevoel iets knagen.
  • Kinderen  en volwassenen met ADHD of autisme.